Myślałeś kiedyś dlaczego niektóre samochody poruszają się na żółtych tablicach rejestracyjnych? To tzw. oldtimery. Opcja posiadania charakterystycznych, żółtych tablic jest zarezerwowana dla starszym samochodom(ów), których produkcję przerwano jakiś czas temu. Zabytkowy samochód to także lokata i metoda gromadzenia kapitału przez ludzi. Z roku na rok przybywa osób skupujących stare pojazdy i inwestujących w nich swoje aktywa. Aby samochód przedstawiał odpowiednią wartość, kluczowe jest aby był w dobrej kondycji – sprawny, z oryginalnymi elementami. Doprowadzenie pojazdu do ładu to sprawa dla mechaników specjalizujących się w renowacji klasyków. Dobrze odrestaurowany samochód można dumnie pokazywać na coraz popularniejszych targach, zlotach czy pokazach dedykowanych klasykom.

Które auta zaliczamy do klasyków?

Aby samochód mógł zostać wpisany do rejestru zabytków, musi on spełniać określone wymagania. Przede wszystkim musiało zlecieć przynajmniej 25 lat od czasu jego powstania. Z kolei od chwili kompletnego zakończenia produkcji modelu X musi wybić minimum 15 lat. Oprócz tego co najmniej 75% części takiego auta musi być oryginalnych. Po spełnieniu określonych wymogów formalnych następuje weryfikacja(ę) wniosku przez dedykowany(ą) instytucję: Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Po uzyskaniu korzystnej opinii konserwatora, pojazd zyskuje status zabytku. Trzeba pamiętać, że zabytkowe auta potrzebują odpowiedniej opieki. Dzięki temu renowacja starych samochodów zdobywa coraz  większy popyt ze strony klientów. Popyt na wyspecjalizowane w oldtimerach warsztaty stale rośnie. Jakimi konkretnie usługami zajmują się eksperci od starych aut? 

Przykładowe prace remontowe

Posiadanie zabytkowego samochodu to nie tylko prestiż, ale też obowiązki. Renowacja takiego auta odbywa się w porozumieniu z konserwatorem. Wszelkie prace mające miejsce przy samochodzie lub wymiana jego elementów potrzebują pozwolenia od konserwatora zabytków. Z powodu ich wiek(u), często jest co naprawiać przy tego typu autach, sprawia to, że konieczność czekania na zgodę konserwatora bywa niekiedy uciążliwa. Do najczęściej zamawianych serwisów związanych z rewitalizacją i konserwacją samochodów należą:

  • Naprawy blacharskie – czas zostawia swój ślad na samochodach, karoseria wielu z nich przez lata pokryła rdza. Pozbywanie się korozji, czyszczenie i renowacja elementów to podstawowe zabiegi odświeżające klasyki. Niejednokrotnie, z powodu braku dostępu do oryginalnych części, jedynym wyjściem jest stworzenie ich własnymi siłami według opracowanych projektów.
  • Remonty silników – silnik to serce auta. Zdarza się, że to dla jego dźwięku fani motoryzacji decydują się na zabytkowe samochody. Obowiązek naprawy silnika może wiązać się z różnymi konsekwencjami – kosmetycznymi poprawkami ale też ze złożonymi remontami generalnymi.
  • Naprawy tapicerskie – prawdziwi fachowcy zadbają aby samochód prezentował się elegancko również wewnątrz. Kosmetyka wnętrz, obicia foteli, prace tapicerskie – w zasadzie jedynym ograniczeniem w tym przypadku może być wyobraźnia konsumenta. Ewentualnie wymogi kuratorskie.
  • Naprawy wyposażenia samochodu – kolejną z bazowych usług oferowanych przez specjalistów jest opcja rewitalizacji wyposażenia auta. Dotyczy to wszystkich elementów pojazdu – zawieszenia, skrzyni biegów, hamulców itp
  • Generalne odnawianie – na rynku występują warsztaty, które zajmują się całkowitą rewitalizacją leciwych samochodów. Proces ten jest bardzo długi i kosztowny, jednak efekty pracy mechaników niejednokrotnie zwalają z nóg. Auto po kapitalnej renowacji przeważnie prezentuje się lepiej niż w okresie produkcji.

W jakie miejsce należy oddać auto do remontu

Klasyczne auto – jeśli ma służyć przez długi czas, i co z tego wynika zyskiwać na cenie, powinno mieć zapewnioną opiekę na wysokim poziomie. Najlepiej zostawić samochód specjalistom. Ze wzrostem popularności starszych(ymi) modeli(ami), sektor mechaników koncentrujących się na wiekowych autach wzrasta. W odniesieniu do tego warto zwrócić uwagę na ofertą(ę) i otrzyman(e)ymi opini(e)ami okolicznych ekspertów. Produkcji części samochodów zaprzestano dekady wstecz, a zatem ceny i dostępność ich komponentów wymiennych mogą się znacznie różnić. Doświadczeni mechanicy mają jednak na to swoje odpowiedzi i właściwe dojścia.